tisdag 29 juli 2008

Drunk Driving

Det stora samtalsämnet i Brasilien, just nu, är den nya lagen mot fyllekörning.
Presidenten Lula da Silva, införde den för en månad sedan. Detta till brassarnas stora förtret.
Det är numera tuffa tag mot den som tar bilen hem från en barrunda. Åker man fast i en kontroll så får man stå ut med att bli av med körkortet, böta några tusenlappar och bli kastad i fängelse upp till tre år. Att stå öga mot öga med en Polis Militar är en skräckupplevelse redan det, även för den nyktre.
Lagen är ett hårt slag mot en befolkning, som är van att köra bil oavsett viken promillehalt de råkar ha.
Som ordentlig svensk tycker jag det är en bra lag även om den försvårat mitt liv en aning. Det har ju hänt någon gång att man kört hem då det skulle vara mer passande att ha tagit en taxi. Tur är att jag är gift med en underbar kvinna som gärna följer med ut på kvällarna och som inte dricker alkoholhaltiga drycker. Dessutom kör hon bil som en svenska.

Apropå ordentliga svenskar. Vi har haft svenska gäster här på besök som, hemma i Sverige, rasar mot rattfyllerister men när de är här, gladeligen kört berusade. Det kallas väl för dubbelmoral.

Att köra bil här är som att spela ett häftigt dataspel där det hela tiden dyker upp faror som man skall undvika. Medianen av bilförare här tror att de är Ayrton Senna. Det verkar bara finnas en enda trafikregel: JAG HAR ALLTID FÖRETRÄDE.
Det är ju självklart att det inte fungerar, alla kan inte ha företräde och därför krockas det en hel del. Är de dessutom på fyllan så blir det än värre.
Jag har lärt mig att utgå ifrån att mina medtrfikanter sannolikt kommer att göra den farligaste och dummaste manöver som tänkas kan vilket de ofta också gör. Det har räddat mig många gånger.

Nu får damerna ursäkta. De värsta bilisterna av alla är kvinnor som tror att de tillhör överklassen. För dem är vi andra bara statister på vägarna och skall flytta på oss så de kan komma fram ostörda. Gator och vägar är till för dem. Undan borgare och bönder.
Med ett antal öl innanför västen så förstärks deras klasstillhörighet. Jag säger bara: TACK Lula.

I mitt nästa inlägg skall jag berätta om varför de kastade vår borgmästare i fängelse.

På återhörande.

1 kommentar:

peterhop sa...

Hej Tobbe, Det låter EXAKT som dubai! Tur man hade den största, värsta miljöovänliga jeep som kunde införskaffas:)