lördag 13 september 2008

Brottslighet.

"Svensk man skjuten i Natal i Brasilien" var en av huvudrubrikerna, i Aftonbladets webbupplaga, för ett tag sedan. Längre ner i texten konstateras att Brasilien är inget lämpligt turistmål för Svenskar. Man kan ju gå och bli skjuten, bara sådär.
Kanske har man rätt. De trygghetsberoende Svenskarna bör nog stanna hemma i trygga Sverige.
Längre ner i samma tidning rapporterades om diverse händelser som tilldragit sig i kungadömet. "Man skjuten på öppen gata i Malmö, värdetransportrån i Nyköping, Styckad kropp hittad vid Slussen i Stockholm, Hagamannen slagit till igen och lagt ytterligare ett våldtäktsoffer till sin samling etc. Någon sköt ihjäl vår stadsminister för några år sedan. Är tidningen totalt hemmablind?
Det förefaller som om Aftonbladet inte riktigt har förstått att Sverige inte längre är lämpligt för Svenskarna. Vart skall detta arma trygghetssuktande folk ta vägen? Var skall de finna tryggheten?

Visst är det mycket brottslighet i Brasilien liksom i Sverige. Men utslaget på antal invånare så drar nog Sverige det korta strået.
Det är klart att om du går nere i Copacabana med Rolexen och guldkedjorna dinglande, kan man nog räkna med att någon hoppar på dig och rånar dig. Det hände ju förre Svenske Rikspolischefen. Det är många som råkat ut för samma sak.
Copacabana är ett känt turistmål. Där dräller det av rika gringosar vilket drar till sig suspekta individer.
Vilka är då dessa individer? Jo, folk från favelorna i Rio de Janeiro. Folk som föddes till fattigdom. Folk som aldrig kommit i närheten av en skola.
Förmodligen hade jag själv smugit runt i Copacabana om kvällarna i väntan på en dum turist att råna, om jag vuxit upp en sådan miljö.
Skulden för detta elände skall läggas på regeringen här. De har inte förmått att bekämpa fattigdomen och därmed brottsligheten.
I Rio de Janero bor det lika många människor som i hela Sverige. I en jämförelse sker det nog inte fler brott i Rio än i hela Sverige.
I São Paulo bor tre gånger så mycket folk som i Sverige. Klart att det mördas och rånas i stor omfattning. Knarktrfiken är en stor anledning vid sidan om fattigdomen. Men begås tre gånger så många brott där som i hela Sverige? Jag kan inte svara på det men jag tror inte att så är fallet. Vi talar om världens femte största stad här och det är ett känt faktum att storstäder drar till sig brottslighet. Vi kommer alla i håg Arbogamorden och Knutsby pastorn etc. Det är så långt från São Paulo man kan komma men ändå mördades folk där.
Det är i vissa områden, i dessa Brasilianska städer, där brottsligheten är stor. Copacabana är ett sådant område. De flesta tror att Copacabana är bara en vacker strand. Så är inte fallet. Det är en hel stadsdel vilken gränsar till Atlanten med en strand. Hela området har fått hög status i turistvärlden. Lite obefogat tycker jag. Det är oerhört vackert där men det är bara en av många stränder i Rio som är vacker. Sitt turistrykte har Copacabana nog fått för att det ligger närmast centrum. Det medför också stora föroreningar i vattnet. Jag skulle inte bada där. Som turist skulle jag nog hellre välja Ipanema eller Barra. De stränderna är minst lika vackra och är säkrare för turister.

Våldtäktsbrotten ökar i Sverige. Varje dag kan man läsa om dem i tidningen. Jag kan inte påminna mig att jag hört talas om ett enda våldtäkts brott här. Kanske Svenskorna kniper mer med benen än Brasilianskorna.
I det sammanhanget måste jag ta upp motelfenomenet här. I staden Juiz de Fora, där jag bor, finns inte mindre än ett tiotal motel. Dessa är inte några natthärbärgen för trötta bilister. De befolkas av betydligt piggare gäster.
Rummen hyrs ut tre timmar i stöten. Varje rum har en egen parkeringsplats med port så att bilen kan gömmas där. Förövrigt går hela hanteringen ut på att gästerna skall vara incognito.
Varje motell har cirka fyrtio rum. Tänk efter! Hur kan alla dessa motel överleva i en stad med 500 000 invånare varav 70% är så fattiga att de inte har råd. Dessutom är cirka 15% studenter på Universitetet och har heller inte råd. Min slutsats är att det pippas i en omfattning som lämnar den opasionerade Svensken på efterkälken.
Varje stad, med självaktning, håller sig med ett mångfald av dessa kärleksnästen.

Nu tillbaks till bovarna.
Intill Rio flygplats GIG, ligger Rocinha, världens största favela . Den är uppdelad i sjutton kommuner. Var och en med sin boss. I bland råkar de i luven på varandra och då blir det skjuta av. Det händer då att en och annan förlupen kula hamnar utanför favelans gränser. Min gode vän Paoulo Viera, var åkandes i taxi från flygplatsen till Rio centrum då en sådan förlupen kula punkterade ett däck på taxin. Taxiföraren trampade gasen i botten.
På andra sidan vägen hade polisen förskansat sig. Det händer att oskyldiga människor drabbas då de förvillat sig in, i skottlinjen, mellan skurkar och poliser.
Det är ofta bråk om knarkherraväldet som utlöser dessa små krig. Polisen gör så gott de kan men ofta är de själva inblandade i den skitiga hanteringen och då blir det som det blir.
Problemen lär fortsätta tills det här landet gjort sig kvitt korruptionen.

Ute i landet är det ganska lugnt. Jag känner mig tryggare på gatorna i Juiz de Fora än vad jag gör i Stockholm.
Om man bortser från storstäderna så är det i allmänhet rejält folk som befolkar favelorna. Gudfruktiga människor som knegar på för bröfödan så gott det går. Det händer väl att de begår någon liten synd då och då men de är inga mördare.
De största bovarna är de som regerar landet. Jag tror dock inte att de mördar Svenskar.

Min summering blir att det begås färre brott per capita här än i Sverige. Så, kära Aftonbladet, skicka Svenskarna till Brasilien, här är det tryggare.

Hur gick det då för svensken som blev skjuten? Jo, han överlevde. Enligt uppgift, från vanligt vis välunderrättat håll (BrasseLasse), så lär Svensken varit med en prostituerad och struntat i betalningen, häpp.

I nästa inlägg skall vi åka till stranden.

På återhörande.

Inga kommentarer: