lördag 7 februari 2009

Regn ute, regn inne och regn i varje sinne.

Nu har jag listat ut var paraply drinken har sitt ursprung. JUIZ de FORA Brasilien.
Varför?
Många, av er läsare, tror väl att min familj och jag tillbringar dagarna vid poolside med en drink i näven. Det hade ju varit kul om det inte regnade så förbannat.
Sedan oktober har det inte gått en enda dag utan regn. Vi snackar inte lite duggregn, nej det handlar om formidabla skyfall.
Dagarna kan börja med sol men framåt eftermiddagen börjar det mullra och sedan bryter helvetet lös med massor med vatten forsande ner från himlen.
Trots att himlen varit min arbetsplats i trettio år (missförstå mig rätt nu) så har jag aldrig riktigt kunna förstå hu det kan finnas så mycket vatten där uppe. Tonvis och åter tonvis.
Klart man måste ha paraply i drinken, annars blir genast utspädd.

Boven i dramat är en ständigt förekommande front som sträcker sig från nordvästra Sydamerika, diagonalt ner över kontinenten, rakt över Juiz de Fora och Rio de Janeiro. Den fortsätter ut över Atlanten. Hur långt vet jag inte, men den fortsätter ur den satellitbild jag brukar betrakta.




Den sträcker sig nästan över halva jordklotet. Jag har inte sett någon motsvarighet på norra halvklotet. Snacka om front.
Den parkerar där i oktober och ligger pall till slutet av maj.
Finns det någon meteorolog, där ute, som kan förklara detta fenomen för mig? Varför den finns och varför det inte finns någon motsvarighet på norra halvklotet

Nu skulle man väl kunna stå ut med detta regnande om inte taket i vårt sovrum läckte. Inte en droppe då och då. Nej det är en mindre regnskur som pågått sedan oktober. Inte alla som har en lokal regnskur i sovrummet. Som väl är, är det begränsat till en mindre yta. Sängen står torrt.
Hela företeelsen är ett mysterium.
Huset har platta tak av 10 cm betong. Betongen är tätad med asfaltmassa och ovanpå det, ligger ett lager cement för att skapa lutning åt dräneringshålen. Ovanpå det hela ligger ett lager med glasfiberarmerad plast. Samma som man bygger båtar av.
För mig är det obegripligt hur detta kan läcka. Övriga tak, som saknar plastlager, läcker inte. Det finns inga inbakade vattenrör i taken.
Varje dygn, läcker det in 80 liter vatten (uppmätt). Medelnederbörden här är 5.7 mm per dygn (enligt BrasseLasse som äger en regnmätare).
Ytan det handlar om är 24 m2. 5.7 mm vatten/dygn på 24 m2 blir 136.8 liter vatten per dygn.
Hur kan betydligt mer än hälften av detta rinna rakt genom taket?
Det är inte bara i drinken det behövs paraply ;o)
Alla idéer och förslag är välkomna.
Nu skulle jag behöva plasta mer där uppe. Problemet är att det måste vara torrt då och det är det ju aldrig. Moment 22 alltså.

Nu är det ju så att jag flyttade till Brasilien för att jag var trött på allt regnande i Sverige. OK det är betydligt varmare här och det får väl ses som en förmildrande omständighet. Men om man, som jag, ändrar humör med vädret så är det ganska trist att vara på dåligt humör mellan oktober och maj. Det hörde ju Sverige till. Nu skulle man ju vara en glad pensionär.



Prognosen för Juiz de Fora.





Prognosen för Joäo Pessoa

Välj skälva.

Nu går jag inte omkring och gråter varje dag, men jag funderar starkt på att byta bostads ort.
Jag vill flytta till Joäo Pessoa. Det ligger längst ut på den ostligaste udden på Sydamerika (se satellitbild, inga moln där inte), mellan Natal och Recife. Nästan alltid sol och nära havet. Det är ingen skillnad mellan vinter och sommar, samma behagliga 30 grader på dagarna och 22-25 på nätterna.
Sannerligen en plats för pensionärer.

Bättre en sol i Joäo Pessoa än en skur i Juiz de Fora.

På återhörande.

3 kommentarer:

Anonym sa...

80 liter per dygn i sovrummet låter inte bra. Du slipper ju i alla fall duscha då och aktuell METAR för ESSB är ju inget att längta hem till:

ESSB 072050Z AUTO 09009KT 1200NDV R12/P1500N R30/P1500N VV002 01/01
Q0990 RWY 12 ICE 0-10 PCT FC 0.71=

Ta ett par extra paraplyer i drinkarna så blir det bra!

/Christer J

Unknown sa...

OK!
Jag sitter i Rio. 36° blå himmel. Var är fronten? kan man undra. Här funkar det så att man steks av solen på dagarna och kokas i åskskurar på kvällarna. Det år att stå ut med fast cariocas hatar regnet. De vill bara ha sol.
Har samma funderingar på bostadsort. Har upplevt Joao Pessoa och fattat stort tycke för den staden. Ingen turistfälla och mat från havet i överflöd. Underbart ställe för en gammal Göteborgare.
Tycker synd om lillbrorsan och hans tak i Juiz de Chuva.

Ulf sa...

Rent allmänt tycker jag du bör uppskatta vattnet i sovrummet och tänka på mig som fått köpa en watermaker för dyra pengar för att överhuvudtaget kunna överleva.
Ser att du blivit kompis med hackspetten...