onsdag 18 mars 2009

Höst.

Då har hösten kommit till oss. Ja, vi är ju lite tvärt om här. Det är inte bara virvlarna i badkaret som går åt andra hållet. Vi har sommar då ni har vinter också.

Den brasilianska hösten har inte många likheter med den Svenska.




Det är nu som naturen är som vackrast. Träden blommar och det gröna är optimalt grönt.
Det är inte alla träd i Mata Atlantica som är gröna året om. På de träd som fäller bladen, sker detta på senvinter och vår. Våren liknar mer den svenska hösten.





Portugiserna skövlade ganska mycket av skogarna här i delstaten Minas Gerais. Där det fortfarande växer skog är det en blandskog som kallas Mata Atlantica. Landskapet präglas annars av de gröna kala kullarna. Inte helt olikt Skottland.




Det är nu på hösten som man kan se de mest fantastiska insekter. Varje dag ser jag ett kryp jag aldrig sett förut.



Detta färgglada flygfä besökte min studio.




Och denna variant på gräshoppa satt i våt trapp.


Förutom insekter, av alla de slag, har vi nöjet att få se Lagato (ödlor som kan bli en meter långa), bältdjur, apor och diverse ormar.




Detta exemplar av skallerorm låg mitt på vår väg och hade just kalasat på en uggla..





Här en korallorm, också den mitt på vägen. Båda dessa ormar är extremt giftiga.




Fågellivet är omfattande. Hundratals arter är representerade. Allt från papegojor till tucanos (se vinjettbild).


I nästa blogg skall jag berätta om BrasseLasse. Han har ju figurerat i min blogg tidigare och då som "vanligtvis välunderrättat håll".
Lasse har lång erfarenhet av Brasilien och Juiz de Fora och har hjälp mig med mycket fakta.

På återhörande.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilka bilder. Verkar vara en farlig värld du lever i...
Har precis laddat ner din bok och skall börja läsa den i kväll.
Bara att lyfta på hatten, vilket jobb du lagt ner! Eftersom jag själv skriver vet jag hur roligt du haft.
Lycka till med att förlägga den.
Har själv ett manus liggande hos Nordstedts/Nautiska.