söndag 26 april 2009

Från en Svensk synpunkt.

Jaha, då befinner man sig i Sverige igen. Mitt ärende här kunde varit trevligare. Återkommer med det i en annan blogg.

För en pensionerad man som jag, har man i bland gott om tid att använda till spaning. I stället för att mata duvor, kan man sitta på en uteservering och spana på trender i samhället. Det är kul, pröva själva om ni har tid.
Vi människor har ju ibland lite svårt med att ha en egen stil som kanske bryter emot diktaten från modetidningar, designtidningar och annat. Vi är ju flockdjur trots allt.
Efter några besök, på Lidingö Centrum, har det slagit mig att svenskarnas bilar inte liknar de som jag är van att se på gatorna i Juiz de Fora. De är nyare vräkigare och större. Det beror förstås på att välståndet i Sverige ligger på en betydligt högra nivå än Brasiliens. Här kan man inte se på bilen om det är en rik eller fattig som sitter i den. Alla har ju råd att hålla sig med, minst, en Volvo V70.
Nu tar Lidingöfolket det en stycke längre. Hur fan skall de kunna visa sin rikedom och tjusighet om alla har nya fina bilar? Svaret är enkelt, SUVár. Jättedyra, fyhjulsdrivna, bensinslukande och miljövidriga monster.




Blonderad, medelålders dam i jätte SUV.




Min spaning har träffat på en trend här på Lidingö. Man skall vara blonderad medelålders dam i jätte SUV, ha minst två barn och en hund med i bilen. Kronan på verket är om de har en kaffelatte i handen också. Uppfylls dessa kriterier så är du "någon", du räknas och du tillhör flocken.

Det skulle inte förvåna mig om dessa blondiner sorterar sina sopor hemma. Misstänker att de också skryter om hur ekologiska de är och hur "miljösmarta" de är. Att de sedan sätter sig i en bil som är fyrhjulig miljökatastrof, verkar inte ha någon relevans.

Nu skall jag erkänna att jag själv ägt en sådan bil med V8 och fyrhjulsdrift. En förmildrande omständighet kan vara att jag bor på en ort där vägen inte alltid är en väg. Det är vägar som en vanlig personbil inte klarar. Jag sålde den dock snart då jag kände att jag skickade ut signaler som jag inte gillade.
Att den tillhört, den korrupte, borgmästare Bejani var en annan orsak. Vem vill bli förväxlad med en sådan skitstövel?




SUV


Nu frågar jag mig varför så många väljer att åka i dessa stora bilar. Fyrhjulsdrift behövs väl inte runt Stureplan eller på Lidingöbron? Att hitta parkeringsplats är väl också ganska svårt?

Nu tror ni att jag är avundsjuk. Det är jag inte! Min spaning får mig bara att tycka att företeelsen är grotesk och har ett löjes skimmer över sig. Konstaterar att det är så många som inte vågar ha en egen stil. Rika människor behöver inte annonsera sin rikedom. Hela företeelsen får en motsatt effekt mot den som var tänkt.
Jag tror att SUV-folket sliter som djur för att få pengarna att räcka till allt de behöver för att visa motsatsen. Tragiskt.

Vill du vara inne så köp en kaffelatte och en SUV. Glöm inte att blondera dig om du inte redan är blond.

Varför använder människor så mycket energi åt att bevisa sådant som inte behöver bevisas?

Förlåt om jag generaliserat grovt.

På återhörande.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag bor på Lidingö och har en Peugeot, frugan är mörk och har en Renault. Men jag håller med dig, de kör dessutom som biltjyvar samtidigt som de babblar i telefon och brukar parkera på två rutor i Centrum. Vi ses i Centrum!

Christer / JOC

Anonym sa...

Hur länge är du kvar på Lidingö? Fika/pilsner?
/CJ

Tobbe Cederquist sa...

Vet ej ännu, men några dagat till blir det nog. Skulle vara kul att träffas.

T.