onsdag 8 oktober 2008

Eld.

"Det rensar upp" svarade Marcello då jag frågade varför han tände eld i vårt bostadsområde. Han förstod inte då jag påpekade att det kanske rensar bort husen också.

Vintern hade varit mycket torr. Inte en droppe regn på fem månader. Risken för bränder i skog och mark, var överhängande. Det är vid sådana tillfällen Brassarna passar på att elda. Skälen för deras förkärlek till att tutta eld överallt, varierar. "Det rensar upp" "det är bra för jorden" etc. Risken att elden sprider, sig okontrollerat, är stor. Ett faktum som inte bekymrar så värst mycket. Man tuttar eld och sedan åker man hem och skiter i vad som händer. Skulle det sprida sig utanför det område man tänkt sig så får väl brandkåren ta hand om det.

Denna vinter brann det överallt. Från vårt hus har vi en milsvid utsikt över kullarna. Varje dag kunde vi där se mellan tre till fem bränder samtidigt.
Det brinner i dikesrenar, på ängar och i skogen. Man ser inte till någon som ser ut att kontrollera elden.

I vår condominio (villaområde) finns inte så många hus ännu. Vårt hus ligger på sydsluttningen av det berg på vilket conominion ligger. Nästan högst upp på toppen bor Paoulo Viera. Hans hus ligger vid nordsluttningen av berget. På denna nordsluttning går vägen diagonalt ner till vaktkuren och ut ur condominion.
Här kom min fru och jag åkande på väg till ett party. Våra planer ändrades då vi såg hela nordsluttningen stod i brand. Paoulos hus var i fara och elden spred sig snabbt uppåt hans hus. Vi vände och åkte upp till Paoulos hus. Han var inte hemma så vi ringde honom och berättade vad som var på gång. Vi ringde också brandkåren som bara upplyste att de inte hade tid att komma.
Snart var branden vid Paoulos tomtgräns, tio meter från huset. Där stod jag med en trädgårds slang som inte hade det minsta effekt. Då dök Marcello upp. Han är ansvarig för codomonions skötsel. Han hade fixat en vattentankbil som hade en bra slang och rejält tryck på vattnet.




Vi kämpade i två timmar innan vi började hoppas att vi kanske hade räddat huset.
Hettan och rökgaser hade dragit musten ur oss alla, men huset var räddat.
Det är nu brandkåren anländer med en liten pickup utrustad med en stege och två brandsoldater. "Ska ni rädda en katt från ett träd" frågade jag. De förstod inte sarkasmen. Jag undrar fortfarande hur man släcker skogsbränder med en stege?




Dagen efter branden. Paoulos hus är det vita uppe på krönet.


Det är dagen efter, detta drama, jag ertappar Marcello med att tända eld i närheten av vårt hus. Det är nu jag förstår att branden, som så när tog Paoulos hus, var anlagd av Marcello. "Jag vill att du släcker elden mitt hus är i fara" sa jag till honom. "Det är ingen risk och elden är bra för naturen" svarade han och åkte hem.
Där stod jag ensam med en jätte eldsvåda och mitt hus i vindriktningen. Mitt enda hopp var att elden inte skulle sprida sig över den lilla väg som skär genom området ca femtio meter från vårt hus.
Tre timmar tillbringade jag med att vakta så att elden inte spred sig över vägen. Flera små bränder uppstod på vår sida av vägen. Jag lyckades släcka dem alla. Om jag inte varit där så hade vårt hus brunnit upp samt hela den djungel som vi har bakom huset.


Vårt hus femtio meter till höger.

Jag undrar hur naturen har klarat, sig utan Marcello, i så många miljarder år.
Det stod sedan klart att Marcello hade fått i uppdrag att ta hand om sly och liknande på ödetomterna. Ett betaljobb han fixade smidigt med eld. Det var ju billigare än 20 man med hackor.

Här i landet finns en statlig organisation som heter IBAMA. Det är en motsvarighet till Svenska Naturvårdsverket.
Det är förbjudet att hugga ner träd här i Brasilien. Skall man ta ner ett träd så får man fråga IBAMA först. Oftas blir svaret nej. Det spelar ingen roll om trädet står på din egen ägandes tomt. Om du nu skulle fälla trädet utan lov kan det medföra dryga böter.
Om det nu skulle råka börja brinna så olyckligt att ditt träd, av omständigheter du inte kunnat råda över, skulle dö, så är ju saken klar. Inga böter, trädet borta, simsalabim.
Kan detta vara orsaken till att Brassarna är så förtjusta i att elda?

Det verkar föreligga förmildrande omständigheter i Amazonas. Där går det bra att fälla träd i en skala som gott kan kallas för skövling. Var är IBAMA då? Är det så att det är så mycket pengar inblandat så att Brasilianska staten inte kan eller vill stoppa det. President Lula säger att både Europa och USA har huggit ner sina skogar så varför skall Brasilien inte få göra samma sak. En stadsmans argumentation. Har andra länder begått dumheter de ångrar i dag, så kan väl vi göra om samma misstag.
Amazonas regnskog är viktig för hela världen, inte bara för Brasilien.

Tyvärr får man åter konstatera att världen tar slut vid Copacabana.
När skall Brassarna lära sig att större delen av världen faktiskt ligger utanför Brasilien.

Nästa inlägg kommer att handla om borgmästarvalet i Juiz de Fora.

På återhörande.

Inga kommentarer: