onsdag 22 oktober 2008

Borgmästarval utan borgmästare och ett poliskrig.

Äntligen har jag fått kontakt med internet igen. Mobilmodemet jag använder är inget att skryta med. Ibland lyckas jag få kontakt med nätet, efter en lång kamp med olika trix jag lärt mig.

Nåväl nu var det inte det jag skulle skriva om. Det skall ju handla om borgmästar valet.
Den avgående borgmästaren har jag skrivit om tidigare. Han heter Bejani och blev avslöjad med handen i diverse kakburkar och avgick. När han valdes vid förra valet var det för att han sa att han värnade om familjerna. Det visade sig stämma till en del. Han värnade om sin egen familj och struntade i resten. I stället var han så upptagen med att hitta på nya sätt att sko sig själv så kommunen låg, mer eller mindre, för fäfot.
Det blir inte lätt för den nye borgmästaren att reda ut stadens usla finanser.

I Brasilien är det alltid fråga om personval. Detta gäller från president till borgmästare och andra lägre politiska befattningar inom de olika administrationerna.
De olika kandidaternas kampanjer består oftast i att de sätter upp affischer med sitt nylle och ett nummer. Varje kandidat tilldelas ett nummer. Det nummer skall användas av väljaren då han röstar. Röstningen sker elektroniskt och väljaren slår in sin kandidats nummer på ett tangentbord. Modernt och bra. Kanske något för Sverige.
Problemet är dock att ingen vet vad de olika kandidaterna står för. Det finns inga politiska löften på affischerna. Det enda som visar var kandidaten står är en, eller fler, partitillhörighet. Nu betyder inte det så mycket i praktiken. Om kandidaten blir vald, så kan han rösta med det parti som betalar bäst. Nu hörde jag att man visserligen fixat en lag som skall förhindra detta ofog.
I praktiken väljer man den kandidat som ser trevligast ut på affischen.



I en stad som Juiz de Fora finns det många fula gråa skitiga murar. Vi varje val snyggas dessa upp och används som reklamplats för diverse kandidatern.




Nu har borgmästar valet gått av stapeln men ingen borgmästare har vi fått. Skälet till detta är att ingen kandidat fick tillräcklig majoritet. Det betyder att det skall hållas ett val till nu på söndag. Den hetaste kandidaten är en kvinna vid namn Margarita. Kanske staden behöver lite kvinnligt finlir efter alla skandaler.

Den förre borgmästaren Bajani är ju utsläppt från finkan. Han kommer att vara en fri man till dess det blir rättegång. En sådan lär vänta på sig i kanske tio år eller så. Under tiden kan han leva loppan på alla pengar han stulit från folket.
När Bejani fullföljde sin plikt att rösta kände folkmassan, vid vallokalen, igen hans bil. De visade sitt missnöje, mot honom, genom att stena bilen.
Vad skall man tycka om en sådan händelse? Jag tycker det var bra att någon äntligen reagerar mot sådana korrupta skitstövlar som Bejani. Det hade dock varit snyggare att visa det genom en fredlig demonstration.
Nu är ju Brassarna inte så mycket för demonstrationer, vem bryr sig, typ.


Brasilien håller sig med ett antal olika poliser. Om sanningen skall fram så har jag inte blivit klok på hur många olika det finns.
Polis Militar, Polis Federal, Polis Civil och Polis Rodoviaria.
De har olika uppgifter men gränserna mellan deras ansvarsområden verkar flyta runt lite.
Polis Militar är de som skall stå för ordningen på gatorna och är de som syns mest.
Polis Civil jobbar med brottsutredningar och syns inte till så ofta på gatorna.
Polis Federal sköter gränskontroll och ansvarar för pass etc och syns sällan.
Polis Rodoviaria skall väl föreställa trafikpolis och verkar vara obefintliga.

Vad skall man då tycka om ett land, som under 20 års tid lidit under en militärdiktatur, och som håller sig med en militärpolis som skall ansvara för ordning och reda. Första gången jag blev varse detta förhållande, fick jag kalla kårar utmed ryggen. Här har militären en färdig polisorganisation om de skulle komma på idén att göra en ny kupp.
Polis Militar är inte att leka med. Så gott som alla ser skräckinjagande ut i sina kakiuniformer med en mängd vapen dinglande runt midjan. De tillhör kategorin "skjut först och fråga sen". Personligen känner jag mig otrygg i deras närvaro, det borde vara tvärt om.

Polis Civil är ute i strejk. De vill ha 15% mer i lönekuväret. Detta trots att de är betydligt bättre betalda än sina kollegor inom Polis Militar. Kanske det beror på att de är smartare än de militära gorillorna.
Nu bestämde sig Polis Civil för att demonstrera för sina rättigheter i São Paulo. Demonstrationen gick mot guvernörspalatset.
Då kommenderades Polis Militar ut för att stoppa demonstrationen. Där stod poliserna öga mot öga. Det sköts gummikulor, det kastades tårgas och man detonerade psykiska bomber. Ett femtiotal skadade poliser, på ömse sidor, fördes till sjukhus.
Jag ser med spänning fram emot efterspelet av denna osannolika händelse. En händelse som man bara kan upplevas här i Brasilien.

I nästa inlägg kommer jag att skriva om det som faller mig in.

"DEN SOM STÅR MED BÅDA FÖTTERNA PÅ MARKEN, KOMMER INGEN VART".

På återhörande.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, verkligen kul att läsa dina historier. Det värsta är väl att de är sanna också. Ser fram mot nästa. Ha de / Christer Johansson