onsdag 12 november 2008

Svart rök och vakenpiller.




Undertecknads favoritsysselsättning.

Det var ett tag sedan. Här kommer bortförklaringen.
Orsaken till den långa tiden mellan mina inlägg beror på följande mix av omständigheter.
Lathet, lathet och lathet. Den late ser alla skäl att undvika arbete. Här saknas inte sådana skäl, ett himmelrike för latmaskar som jag. Ett internet som fungerar bara i bland och nu senast ett strömavbrott på två dygn. Lägg till att man måste dra ur alla kontakter då åskan går, vilket sker varje dag ett par timmar. Låter man elektronisk utrustning vara kopplade i väggen under åskväder, får man räkna med att de går sönder. Vi är inne på på vår åttonde sladdlösa telefon.

Nog om det.

Mercedes har frälst världen med sina lastbilar. I alla fall tredje världen.
I Brasilien finns nästan inga tåg. Det finns dock en otrolig mängd lastbilar.
Om man undantar långtradare så är tre av fyra Mercedes trubbnosiga lastbilar.



En morgon, då jag körde lilla Ida till skolan, roade jag mig med att räkna alla Mercades trubbnosar jag såg. Jag räknade till 22 stycken på en sträcka av fem kilometer. Det finns säkert ett antal milioner sådana här i landet.
Man kan bara gissa hur många det finns i Afrika.

Nu förhåller det sig så att dessa lastbilar inte tillverkade för att vara miljövänliga. Nej här är det fråga om arbetshästar som skall fungera bra i busken. De är extremt fältmässiga (för att använda ett militärt uttryck).
För att tjäna en extra hästkraft, ställer man om bränslepumparna så att de ger lite extra soppa. Resultatet blir svart rök.
De som kör dessa monster, kör oftast med plattan i botten, vilket medför att röken blir ännu svartare och ännu tätare.
Kör man bakom en Mercalastbil, får man hålla ett rejält avstånd om man inte vill bli ihjälgasad eller köra på något i den obefintliga sikten.



Om man nu tänker sig alla dessa miljoner Mercalastbilar som dagligen släpper ut tonvis med gaser vilka inte är så miljövänliga, så är det rimligt att hålla Mercedes ansvariga för minst hälften av den globala uppvärmningen.
Hur kommer det sig att man bara ser dessa lastbilar i utvecklingsländerna? Kan det vara så att industriländerna inte vill ha skiten varför Mercedes dumpar skiten i de fattiga länderna? Inte alls ovanligt beteende av storindustrin.


BR 040 är beteckningen på vägen mellan Belo Horizonte och Rio de Janeiro. Det är en motorväg av hög kvalitet. Det är en betalväg som har tre batalstationer mellan Juiz de Fora och Rio.
Övriga vägar befinner sig i olika stadier av förfall. Min vän BrasseLasse brukar säga; "när man asfalterar här så målar man bara på lite asfalt på leran". Det ligger en hel del i det. Många vägar är en orgie i potthål. Jodå, man reparerar i bland genom att lägga i asfalt i hålen och då lite extra så att hålet förvandlas till en bula i stället.
Efter några år så finns det inget kvar av orginalasfalten. Vägen är då ett antal bulor och skulle fungera utmärkt som testbana för Volvo. För att nu ingen skall köra för fort så bygger man mängd gupp på vägen.
Jag beundrar de som tillverkar stötdämpare.

På BR 040 är det en ständig ström av långtradare, dygnet runt. Avsaknaden av godståg gör att godset får transporteras på vägarna i stället.
I Sverige kallas dessa chaufförer för "vägens riddare". Det epitetet passar inte här.
Jag måste erkänna att jag är rädd varje gång jag skall köra om en långtradare. Det har hänt ett antal gånger att man blir prejad. Orsak? Sovande chaufförer. De kör mer än 24 timmar i sträck. De håller sig vakna med "vakenpiller". Vad dessa piller innehåller kan man bara gissa. Det är säkert något liknande de piller stridspiloter åt under kriget. Jag tror att det var Fenedrin.
Dessa piller tillhandahålls av däckfirmor utmed vägarna. Reultatet av pillerkonsumtionen blir att de är pigga som pelikaner till en viss gräns, sedan går rullgardinen ner. Detta sker inte så sällan då de brakar fram i hundra knyck på motorvägen.
Hoppas man inte ligger vid sidan, av en sådan, när det händer.
Det händer massor med olyckor på grund av detta. Det är inte ovanligt att man ser långtradare som vält på vägen. Man ser ofta spår efter olyckor som skett. Ofta är det en personbil som råkat illa ut då de prejats in i mittmuren.


Bilden visar spår efter en olycka där en långtradare prejat in en personbil i mittmuren. Turligt nog klarade sig alla utan större skador.
Olyckan orsakades av sovande långtradarchaufför.

Nu börjar åskan gå, dags att dra ur kontakten.

Bättre omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen.

På återhörande.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Kan bara instämma i ovanstående. Tilläggas kan att även busschaufförer hör till ett speciellt släkte även om de kanske inte kör med fenedrin i kroppen. Prejades av en buss på motorvägen till Rio. Låg i höjd med förarplatsen i omkörning av bussen. Just då svängde föraren helt sonika ut för att köra om en lastbil. Som tur var reagerade jag tillräckligt snabbt och vi klarade oss, om än med "en gnutta flax". En stor gnutta.

Ulf sa...

Trist att du är så lat även om det är dig väl unnat.Läser dina trevliga inlägg med stor behållning!

Unknown sa...

Hej, jag är Brasselasse. Verkar som någon annan Lars delar ID med mig. Kanske bror Lars. Det förra inlägget om omkörning har inte jag skrivit men jag håller med.
När det gäller trubbnosiga mersor håller jag också med. Jag har rest till många länder under 70-80 talet och överallt funnit dessa avgasspyende otyg. Sanningen är att Mercedes och andra företag på den tiden skickade sina gamla konstruktioner som ingen i I-världen ville ha till U-länderna som de kallades på den tiden. Det gäller inte minst Scania och Electrolux (som jag jobbade för). I slutet av 80-talet kom dock Volvo och chockade Mercedes och Scania i Brasilien genom att skicka hit sina modernaste turboladde modeller hit. De lyckades snabbt bli poulära hos både chaufförer och åkerier. Scania kom snart efter medan Mercedes tycktes gömma sig i sin svarta rök. Efter ett antal år kom även de med bättre grejor.
Tyvärr tycks livlängden på en lastbil vara nästan oändlig. Specielt i ett land som inte använder vägsalt på vintern. (det snöar ju inte så ofta här)
Bilarna blir bara äldre och rökigare och det finns ingen bilbesiktning!
Vad jag sagt ovan är inget försvar för förarnas betende men lite historebeskrivning kan ju vara intressant.
Brasselasse